Tuesday 29 March 2016

Jalan-jalan Langkawi : Island Hopping


Untuk aktiviti Island Hopping kami ambil pakej ke Tasik Dayang Bunting, Pantai Beras Basah dan eagle feeding. Banyak lagi aktiviti yang boleh buat bergantung pada pakej yang diambil. Google je untuk booking online. Tak pun boleh tempah di Pantai Cenang sebab di sepanjang jalan di kawasan Pantai Cenang ada banyak kedai yang tawarkan pakej island hopping.

TASIK DAYANG BUNTING

Mula-mula abang boat bawa kami ke Tasik Dayang Bunting. Dalam perjalanan ke sana, tiba-tiba abang boat matikan enjin, berhenti tengah-tengah laut. Ingatkan boat rosak, tapi rupanya dia nak tunjukkan figure kat atas ni. Inilah sebabnya kenapa dipanggil Tasik Dayang Bunting. Nampak tak??

Kat sini kami diberi masa selama sejam. Dah sampai di sini barulah my sister bagitau yang kami terpaksa hiking sedikit untuk rentas bukit ke kawasan tasik. Tepuk dahi!! 😭 Nasib baik my husband tak angkat tangan surrender. Diikutkan jua pujukan isteri. HAHAHAA.. Kesian dia berpeluh-peluh dan tak berapa cukup nafas memanjat. Namun alhamdulillah kami berjaya sampai. Subhanallah pemandangan memang cantik. Owh terlupa nak bagitau, sekarang nak pergi ke tasik dikenakan bayaran sebanyak RM3. Menurut petugas, bayaran masuk dikenakan bermula bulan Ogos 2015.

Sebelum terjun tasik, mula-mula kami berkayuh dulu.

My kayuh partner coz my cute husband tak muat, awal-awal dia dah tarik diri. HIHII..

Dan acara kemuncak, cabut selipar dan terjun ke dalam tasik. Terasa sekejap sahaja bermandi-manda di tasik ni sebab lost track of time berkayuh  pusing-pusing tasik tadi. Ni kali pertama masuk air kaki tak jejak tanah or lantai. HUHUHUU.. Rasa takut dan excited bercampur! Memang bergantung pada life jacket je lah sebab my hero pun tak berapa pandai berenang. Tawakal je tapi alhamdulillah selamat dan we had our fun in the water. Rugi my adik ipar tak berani! 

Satu perkara yang kelakar, orang cakap kalau nak cepat mengandung, minumlah air dari Tasik Dayang Bunting ni. Well guess what? I did, so did my sisters. HAHAHAA. Saja suka-suka sebab semua yang terjadi tu ketentuan Allah, jika Dia belum nak kurniakan kami anak, maka belumlah rezeki kami. Mengarutlah kalau nak percaya air tasik ni mujarab. 

Tertelan dan sengaja telan, sila jangan sampai kembung coz airnya tak bersih. Takut-takut ada bakteria yang bahaya. Kami memang tawakal je telan, lepas tu masing-masing tergelak sendiri. HAHAHAA.. Bila teringin sangat nak anak, memang macam-macam dicuba. Nak bagi tips, if nak try minum, ketika berkayuh tu kayuh sampai hujung dan ambil air dari sana sebab yang dekat dengan deck mungkin dah tercemar. HIHII.. Bila naik ke darat dan baca kisah dayang ni, tasik ni tempat dia dan anaknya bersemadi, maka tahulah air apa yang kami telan tu kan? Adess...

Tenang sungguh bila berada di sini. Magical sangat! Kalaulah tak perlu tergesa-gesa kejar masa, memang sampai ke petang lepak kat sini. HIHIHII.. Tapi sebab dah ambil pakej, jadi kena la ikut time table. Sebelum beransur dan 'melompat' ke tempat seterusnya, bergambarlah banyak-banyak.

Siapa yang pernah sampai ke sini mesti tau betapa tinggi nak kena panjat untuk patah balik ke jeti. Alhamdulillah my husband berjaya panjat walaupun terpaksa stop beberapa kali. Nasib baik dah tak ramai orang, jadi takde la kejadian trafik jem dalam hutan. 😀 Proud of my husband!

Masa untuk naik boat dan bergerak ke destinasi seterusnya ~ Eagle Feeding.

EAGLE FEEDING

Tengok burung helang makan dari atas boat. Macam tengok Nat Geo Wild bila ada shot slow motion time helang sambar makanan di permukaan air. Tapi ni live depan mata. Kekaguman di situ. Tapi lagi best kalau naik yacht macam dalam Ombak Rindu. HAHAHAA.. Berangan. Kami bernasib baik sebab banyak helang yang datang makan, masih belum kekenyangan. Ada rakan yang ke sini katanya tak banyak helang sebab dah banyak kali diberi makan, dah kenyang. Nasib baik!

PANTAI BERAS BASAH

Kami sampai di Pantai Beras Basah, matahari dah tegak di atas kepala. Panasnya bukan main, so masa untuk mandi-manda sejukkan badan. Tiada apa yang menarik di sini kecuali pantainya. Nak makan pun takde jadi bawa bekal sendiri dari rumah. Tapau je nasi lemak tepi jalan sebelum sampai ke jeti. Abang boat offer snorkeling gear RM15 seorang. Untuk mengelakkan kerugian bagi sesiapa yang nak island hopping ke Pantai Beras Basah next time, dinasihatkan supaya tak perlu snorkeling di sini. Mandi-manda sudah memadai sebab ikan tak banyak. Coralnya tajam dan sangat tak snorkeling friendly sebab boat lalu lalang membahayakan keselamatan orang yang snorkeling. Trust me! Tak perlu membazir.

Mula-mula beria mencari ikan, jumpa ikan kecik je. Air pun tak berapa jernih dan kaki asyik terpijak coral yang tajam dan dikacau obor-obor ungu. Last-last give up dan berendam je lah.

Apa-apa pun, kami seronok!! Alhamdulillah..

Satu je nak nasihat, siapa yang hamil tu tak payahlah island hopping sebab abang-abang boat ni nak bawak laju, memang terasa senak sampai dalam perut bila boat langgar ombak. Aduhai.. Serius sakit! Jadi tunggu beranak dulu baru pergi island hopping ye! Bahaya untuk kesihatan naik speed boat ni.

Island Hopping checklist:

Tasik Dayang Bunting ~ checked!
Eagle Feeding ~ checked!
Pantai Beras Basah ~ checked!

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

wELcomE

I still fall on my face sometimes and I.. Can't color inside the lines 'cause.. I'm perfectly incomplete.. I'm still working on my masterpiece and I.. I wanna hang with the greatest gotta.. Way to go, but it's worth the wait, no.. You haven't seen the best of me.. I'm still working on my masterpiece ~Jessie J - Masterpiece~